جلسهای متفاوت در روز دانشآموز؛
گفتگوی صریح و صمیمی دانشآموزان با استاندار مرکزی-پای حرف آیندهسازان ایران
توسط علیرضا کاظمی
بعد از ظهر ۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
استاندار مرکزی در نشستی صمیمی با جمعی از دانشآموزان که حدود ۳ ساعت به طول انجامید، نقطه نظرات و دغدغههای آنها را شنید و در ادامه به سوالات پاسخ داد.
به گزارش روابط استانداری مرکزی؛ به مناسبت روز دانشآموز نشست صمیمی استاندار مرکزی با جمعی از دانشآموزان فعال و برگزیده در حوزههای فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.
فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی در این نشست با بیان اینکه ظرفیت نخبگی دانشآموزان بسیار بالا است، گفت: تاکنون جلسات متعددی را با دانشآموزان داشتهایم که کیفیت جلسات بسیار بالا بوده و آمادگی داریم که این ارتباط را تقویت کنیم و تعامل بهتری را داشته باشیم.
وی با تأکید بر پیگیری مطالب مطرح شده توسط دانشآموزان، تصریح کرد: اینکه بخواهیم کسی که نقد میکند حتما راه حل هم ارائه کند تلقی غلطی است اما انتظار داریم که اگر جمع نخبگانی است در پیاده کردن روش حل و مهار مسئله هم کمک کند که دانشآموزان نخبه میتوانند در این زمینه بسیار مؤثر باشند.
مخلص الائمه اذعان داشت: عمده نکاتی که در این نشست ناظر به نظام تعلیم تربیت کشور مطرح شد منطبق بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود و به مواردی اشاره شد که در آن سند مورد توجه قرار گرفته است.
استاندار مرکزی ادامه داد: متأسفانه در حوزه آموزش و پرورش کشور، سالها برخی اسناد بینالمللی و ضد پیشرفت مبنای عمل بوده و طبیعی است که سند تحول راهی به پیش نبرده است.
وی اضافه کرد: مهمترین سند بینالمللی که حاکم بر این بخش و مخل جریان اصیل تعلیم و تربیت بود سند ۲۰۳۰ است که تا اواخر سال ۹۹ مود توجه قرار داشت و ناشی از یک جریان قوی نفوذ در برخی بخشهای کشور بود که البته باید توسط همین دانشآموزان دغدغهمند افشا و خنثی شود.
مقام عالی دولت استان مرکزی با اشاره به گلایه در خصوص کمبود معلم در برخی مدارس، خاطرنشان کرد: این مسئله یک شبه به وجود نیامده و طبیعتاً چند سال عقب افتادگی کمبود انباشتهای را ایجاد میکند که نمیتوان به فوریت آن را برطرف کرد آنچنان که در موضوع جذب معلم نیز این اتفاق افتاده است اما دولت سیزدهم درصدد رفع مشکلات ریشهای آموزش و پرورش است.
مخلص الائمه تصریح کرد: مطالبات انباشتهای در حوزههای عمرانی، فرهنگی و اقتصادی شکل گرفته و البته علل و عوامل متعددی دارد اما باید برای آینده برنامهریزی داشته باشیم و این برنامه جز به دست دانشآموزان محقق نخواهد شد.
استاندار مرکزی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به امید و نگاه خوشبینانه توصیه دارند، گفت: تنها عاملی که میتواند موتور محرک برای رفع مشکلات باشد امید است و اگر امید وجود نداشته باشد مرگ و رکود حاکم خواهد شد.
وی تأکید کرد: امروز نظام سلطه رسانهای غرب، امید را هدف گرفته و اگر امید را از نسل جوان بگیرند یعنی همه دارایی ما را گرفتهاند پس باید با هر چه موجب یأس و ناامیدی است مقابله کنیم.
مخلص الائمه همچنین به مطالبه دانشآموزان در خصوص اردوهای راهیان پیشرفت اشاره کرد و گفت: در استان مرکزی به واسطه شرایط صنعتی استان و حضور صنایع پر قدرت و پیشران، در بحث اردوهای راهیان پیشرفت حتی میزبان استان های دیگر هم هستیم لذا سازمان صنعت، معادن و تجارت استان متعهد است که تمامی هزینهها و پشتیبانی این اردوها را تأمین کند.
مخلص الائمه در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به مطالبه دانشآموزان در خصوص لزوم برنامهریزی مسئولین برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، گفت: اگر کسی در مقوله عفاف و حجاب به واسطه ضعف در مبانی شناختی مسیری را به اشتباه انتخاب کرده راه حل آن هم اصلاح این تفکر است و آنچنان که فرمودهاند «هدایت منتشر نمیشود الا از همان مسیری که گمراهی منتشر میشود» لذا در بحث عفاف و حجاب باید در مسیر کار ایجابی حرکت کنیم هر چند نمیپذیریم کسی بخواهد با نگاه غلط مبتنی بر مبانی شناختی خود فضای تربیتی جامعه را به هم بزند.
مقام عالی دولت در استان مرکزی اذعان داشت: در حوزه تربیت کنشگران عفاف و حجاب اقداماتی در حال انجام است و در حوزه پوشاک و ملزومات حجاب نیز به زودی کار ویژهای در استان مرکزی انجام خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه کار فرهنگی در مدارس نیازمند راهبردهای دقیق است، افزود: مجموعه آموزش و پرورش در حال تنظیم برنامهها مطابق با اسناد بالادستی هستند و ما نیز این مطالبه جدی را داریم که این مجموعه در حوزه فعالیتهای فرهنگی بر اساس اسناد بالا دستی وظیفه خود را انجام دهند.
استاندار مرکزی با بیان اینکه کلیت مجموعه آموزش و پرورش و جامعه متعهد فرهنگی در خدمت نظام تعلیم و تربیت هستند، گفت: اینکه در برخی مصادیق محدود افرادی بخواهند با غفلت یا ضعف شناخت، نظام فکری غلطی را برای دانشآموزان تبلیغ کنند اصلا قابل پذیرش نیست و رسیدگی به این مصادیق مورد مطالبه مردم و والدین است لذا آموزش و پرورش باید راهکارهای مقتضی را دنبال کند.
در این نشست همچنین دانشآموزان ضمن تشکر از استاندار مرکزی به منظور اختصاص فرصتی برای شنیدن صحبتهای دانشآموزان، در حدود ۲ ساعت به بیان نقطه نظرات، دغدغهمندیها و پیشنهادهای خود پرداختند.
موضوع اردوهای راهیان پیشرفت و لزوم روایت پیشرفتها و دستاوردهای انقلاب اسلامی برای نوجوانان، توجه به فضای فرهنگی مدارس، فعالیتهای قرآنی و پژوهشی و برگزاری ویژه برنامههای دانشآموزی، هویت بخشی به دانشآموزان و حضور مسئولین در جمعهای دانشآموزی از جمله موارد مطرح شده در این نشست بود.
همچنین انتقاد از گرایش بیرویه دانشآموزان به سمت رشتههای نظری و لزوم استعدادیابی در فرآیند انتخاب رشته، مهارتافزایی و تغییر برخی سرفصلها و کتب آموزشی متناسب با نیازهای روز جامعه از جمله موضوعات مورد اشاره دانشآموزان بود.
در این نشست همچنین تعدادی از دانشآموزان با تأکید بر توجه بیشتر به فعالیتها پرورشی در مدارس خواستار برنامهریزی و ارائه راهکارهای ایجابی در راستای ترویج عفاف و حجاب و پاسخگویی به شبهات در مدارس شدند.
حضور نمایندگان دانشآموزان در جلسات تصمیمگیری برای بخشهای دانشآموزی و توجه مدیران مدارس به فعالیت تشکلهای دانشآموزی نیز از جمله مطالبات دانشآموزان بود.