Portal_background_image

مدير عامل ايرنا: ماندگاري رسانه منوط به مقبوليت و اثربخشي است

خدادی مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در نشست مشترک شورای هماهنگی روابط عمومی ها با خانه مطبوعات استان مرکزی، گفت: روابط کنونی در دنیای امروز ارتباط محور و فراگیر است و ماندگاری رسانه در چنین فضایی نیازمند مقبولیت محوری، برنامه های حرفه ای و اثربخشی فراگیر است.

محمد خدادی افزود: جنس فعالیت ها و مناسبت های ارتباطی دنیای کنونی با گذشته تفاوت ساختاری دارد و فضای انحصار اطلاعات شکسته شده است.

وی اظهار کرد: باید با رویکرد نوینی مهارت های حرفه ای رسانه، تولید و توزیع محصولات خبری بر مبنای تنوع و جذابیت برای مخاطب را پی گرفت.

مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: بستر جریان ارتباطی در گذشته اینگونه بود که از اطلاعات به مخاطب ختم می شد اما، در شرایط کنونی از مخاطب به اطلاعات می رسیم و در این فرآیند تولید فرآورده های خبری متفاوت به منظور ایجاد قدرت انتخاب برای مخاطب، امری اجتناب ناپذیر است.

خدادی افزود: ماهیت رسانه ای و جریان فراگیر اطلاعاتی کنونی می طلبد که تولید محتوا بر مبنای اطلاعات صحیح و ارقام کلیدی مد نظر باشد و این فضا به صورت حرفه ای از تولید نظرِ غیرمستند فاصله بگیرد.

وی بیان کرد: یکی از علل بی اعتمادی به رسانه می تواند تکیه بر عملکرد محوری باشد درحالی که مهارت حرفه ای در رسانه با الگوی آمار محوری و تولید محتوای با کیفیت گره خورده و ایرنا می کوشد در این راستا صحت و دقت را فدای سرعت نکند چرا که نخستین توقع افکار عمومی از رسانه، اخبار صحیح و مستند است.

خدادی ادامه داد: خام فروشی در رسانه محکوم به شکست است و رسانه حرفه ای می کوشد که ارزش افزوده در محتوا و تولیدات داشته باشد و اطلاعات زنجیروار و هدفمند را که به تولید کیفی می انجامد، محور قرار دهد.

وی گفت: ساده سازی اطلاعات، دسته بندی آگاهانه و هوشمندانه داده ها و انتقال منطقی حلقه های اطلاعاتی با مهندسی خاص سه راس تولید محتوای ماندگار است و رسانه حرفه ای بستر اصلی است که بذر دانش با آگاهی و برنامه در آن پاشیده می شود و ایرنا در سه سال اخیر کوشیده که استراتژی خود را در این حوزه معطوف کند.

مدیرعامل ایرنا ادامه داد: تولید محتوای خبری برای مردم است و باید نیازهای مردم را برطرف کند و امروز تاریخ مصرف روش های سنتی اطلاع رسانی به پایان رسیده و رسانه هایی موفق هستند که بدانند در خلق تولید عمیق و ماندگار از چه الگویی بهره گیرند و به جای اسم و رسم، اثرگذاری درازمدت را سرلوحه قرار دهند.

خدادی با تاکید بر همگرایی در عرصه رسانه ای عنوان کرد: تکثر در رسانه به معنای قدرت نیست بلکه باید از ظرفیت ها در همگرایی توسعه محور بهره جست.

وی گفت: وجود 45 خبرگزاری دارای مجوز کمیتی است که برای اثربخشی مناسب در عرصه رسانی نیازمند هم افزایی است و محوریت آن باید بر مولفه های توسعه گرا بنیان نهاده شود تا منافع ملی و توسعه پایدار در سایه گفتمان سازی آگاهانه نشر و بسط یابد.

وی تصریح کرد: فعالیت رسانه و اثربخشی آن منوط به تولید خبر و اطلاعات هدفمند است در صورتی که امروز نگاه و باور غالب رسانه ها تولید نظر است و این امر نیاز به مهارت رسانه ای را دو چندان می کند.

خدادی گفت: مهارت تولید اطلاعات در قالب بیان عدد، رقم، نسبت، قیاس و مصداق معنا می یابد تا از طریق این اطلاعات قضاوت در مخاطب شکل گیرد و به اتخاذ تصمیم و عمل بیانجامد.

وی با تاکید بر اینکه دوران تبلیغ به سر آمده، گفت: نگاه ما به جریان رسانه باید همانند طبیب برای رفع درد و پاسخگویی عمیق و موثر به نیاز باشد که نسخه آن با ارائه گزارش عملکرد و اشاعه نظر کامل نمی شود.

خدادی گفت: اطلاعات فاقد تنوع؛ جذابیت و منبع ارزش خبر ندارد و چالش اساسی حوزه رسانه امروز درگیری با نظرهای کم ارزش و فاصله گرفتن از مهارت حرفه ای تولید داده ها است که این ضعف با برنامه محوری و آگاهی رسانه ها رفع می شود. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روابط عمومی ها باید رسانه مدار باشند و ورود آن ها به جرگه رسانه داری خطایی بزرگ است.
مدیرعامل ایرنا ادامه داد: روابط عمومی ها باید جریان ساز و محور اشاعه اطلاعات صحیح و موثر باشند.

گفتنی است در این نشست مصطفی عرب معاون روابط عمومی ، تشریفات و امور بین الملل استانداری نیز سخنانی را بیان کرد . 


دسته بندی

معاون اداره کل روابط عمومی


    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

     

     
     

    مطالب ویژه















    مطالب اختصاصی




    آخرین اخبار دفاتر استانداری

    آخرین اخبار بخشداری ها