Portal_background_image

استاندار مطرح كرد: لزوم نوسازي سه چهارم فضاي آموزشي استان /كمبود ۳۵۰۰ نيرو در آموزش و پرورش استان

آقازاده استاندار مرکزی در نشست مشترک اعضای کمیسیون آموزش فناوری و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با مسئولان آموزش و پرورش، گفت: سه چهارم از فضای آموزشی آموزش و پرورش این استان فرسوده است و کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی باید در این خصوص توجه ویژه ای داشته باشد.

آقازاده استاندار مرکزی اظهار کرد:  یک چهارم این فضاها در استان بازسازی و با مولفه های استاندارد مطابقت دارد.

وی اظهار داشت: اراک و ساوه با ترافیک جمعیتی بالا در تامین فضای آموزشی با مشکلات متعددی مواجه هستند و ۷۰ و ۸۰ مدرسه کانکسی در استان  نیازمند مشارکت است.

استاندار مرکزی گفت: آموزش و پرورش این استان سه هزار و ۵۰۰ نیرو کمبود دارد و لازم است با تلاش کمیسیون، مجوز به کارگیری نیروها در این استان صادر شود.

آقازاده در ادامه افزود: در شان برخی دانشگاه ها و دانشجویان نیست که از خدمات رفاهی دانشجویی لازم برخوردار نباشند و باید از ظرفیت دانشگاه ها برای همپوشانی نقایص استفاده کرد.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی  نیز گفت: آمورش و پرورش در سال تحصیلی جدید با کمبود ۱۰۰ هزار معلم روبروست.

 زاهدی افزود: امسال حدود ۶۰ هزار فرهنگی بازنشسته می شوند و  پارسال نیز ۴۰ هزار نیروی آموزش و پرورش  بازنشسته شدند که این مهم نظام آموزشی کشور را با ۱۰۰ هزار کمبود نیرو همراه می کند.

وی ادامه داد: برای جبران این کمبود آزمون استخدامی در دستور کار قرار دارد تا بخشی از این مشکلات برطرف شود.

زاهدی بیان کرد: جمعیت دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۶ به حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر رسید و جذب ۲۵ هزار دانشجو در سال گذشته با توجه به مدت زمان آموزش دانشجویان نمی تواند مشکل کنونی کمبود نیروی نظام آموزشی کشور را مرتفع کند.

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ۱۲۰ هزار کلاس درس در کشور نیازمند بهسازی و بازسازی است و بدون شک دولت به تنهایی نمی تواند در این امر مشارکت کند و از سویی دیگر برداشت از صندوق توسعه ملی با توجه به شرایط اقتصادی امکان پذیر نیست بلکه باید از ظرفیت های جامعه خیران کمک گرفت.

زاهدی بیان کرد: استان مرکزی در حوزه تامین نیازهای فیزیکی آموزشی اتباع بیگانه می تواند از مشارکت های کمیساریای عالی پناهندگان برای احداث فضاهای آموزشی بهره ببرد.

وی با اشاره به وضعیت مدارس کانکسی در استان مرکزی افزود: وجود مدارس کانکسی زیبنده استان مرکزی نیست و باید با یک برنامه ریزی کارشناسی و تدوین افق های کاری ظرف ۲ سال آینده پرونده این مدارس بسته شود.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ظرف ۲ هفته آینده نشستی پیرامون مشکلات استان مرکزی در این کمیسیون پیش بینی می شود و با بهره گیری از توان استانداری و سازمان نوسازی و بازسازی مدارس، ساماندهی مدارس کانکسی انجام می شود.

زاهدی در ادامه افزود: شکی نیست که در حوزه آموزش عالی باید آمایش سرزمین و ادغام واحد های آموزشی صورت گیرد.

وی اظهار داشت: تغییر و تحول در آئین نامه ارتقای اعضای هیات علمی، نگاه عمیق به مدیریت دانشگاه ها و تحول در هیات امنای دانشگاه ها از مباحث مهم کارگروهی در این حوزه است.

رئیس کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: صنایع استان باید دانشگاه های کشور را در رفع مشکلات کنونی یاری کنند.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی نیز گفت: ۳۲ هزار نفر از جمعیت دانشجویی استان در رشته علوم انسانی و سه هزار و ۶۰۰ نفر در رشته های علوم پایه به تحصیل اشتغال دارند که این تناسب نگران کننده است.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمی افزود: یک هزار و ۷۸۰ اعضای هیات علمی در استان وجود دارد و کیفیت آموزشی افت کرده است و فارغ التحصیلان دانشگاه ها به معنای واقعی دانش آموخته رشته تخصصی خود نیستند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: ۴۰ درصد دانشجویان استان مرکزی غیربومی هستند که نیازمند خوابگاه مناسب هستند.

وی افزود: ۱۰ سال گذشته، ۱۱۰ هزار دانشجو در این استان به تحصیل اشتغال داشت و اکنون به ۶۷ هزار نفر رسیده است که نسبت به میانگین کشور وضع مطلوبی ندارد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: آمایش در آموزش عالی به جدیت انجام نشده است.

 مقدسی افزود: دانشگاه های پیام نور ظرفیت خالی زیادی دارند و باید بهره گیری از این ظرفیت بهینه نیازمند تغییر نگاه است و اگر این مهم اتفاق نیفتند مشکلات جدید به وجود خواهد آمد.

وی اظهار داشت: باید تعصب دانشگاهی و محلی کنار گذاشته شود تا از هدر رفت سرمایه ملی جلوگیری به عمل آید.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: دانشگاه اراک ۵۰ سال قدمت دارد و حدود ۲۰ سال است که عملیات اجرایی سایت آن آغاز شده اما تکمیل نشده است.

 کریمی افزود: ۲۰ سال از فعالیت دانشگاه های مادر این استان می گذرد و این فضاهای آموزشی نیازمند توسعه کمی و کیفی هستند.

وی اظهار داشت: در طرح آمایش آموزش عالی اعلام شده که هر استان یک دانشگاه داشته باشد که منطقی به نظر نمی رسد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: لازم است امسال ردیف بودجه ای برای خرید دانشگاه آزاد در جوار دانشگاه صنعتی اراک اعتبار تخصیص داده شود.

نماینده مردم آشتیان، فراهان و تفرش در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: استان مرکزی کمبود فضای آموزش عالی ندارد.

 حسینی افزود: ۱۸ هزار مترمربع فضای آموزشی در آشتیان خالی است که باید از این ظرفیت استفاده شود.

 وی اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی نیز هیات علمی مناسبی در استان دارد که باید از آن بهره جست.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: باید از ارایه آمار فارغ التحصیلان خودداری کرد و به مقوله کیفی پرداخت.

 منصوری افزود: ۱۰۰ هزار پزشک بیکار در خانه ها بیکار هستند این امار فاجعه است که سطح توقع مردم را افزایش می دهد.

وی اظهار داشت: در برخی مراکز دانشگاهی استان تناسبی بین تعداد استاد و دانشجو وجود ندارد.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اکنون در کشور فارغ التحصیلانی هستند که با در دست داشتن مدرک دانشگاهی بیکار هستند.

ابراهیمی افزود: حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی اشتباه وزارت بهداشت را ادامه می دهد که تخصیص بودجه، امکانات و تجهیزات متناسب با حجم جمعیتی است.

وی اظهار داشت: این رویکرد باعث خواهد شد مناطق کم جمعیت هرروز کم جمعیت تر شده ومناطق پر جمعیت توسعه یابند.

گفتنی است اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در سفر به استان مرکزی به شهرستان های مختلف استان سفر کردند و از نزدیک با مشکلات نظام آموزشی این خطه آشنا شدند.

 

 


دسته بندی

معاون اداره کل روابط عمومی


    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

     

     
     

    مطالب ویژه















    مطالب اختصاصی




    آخرین اخبار دفاتر استانداری

    آخرین اخبار بخشداری ها