Portal_background_image

با حضور استاندار مركزي؛ طرح ۲۴ متري اراك در شوراي برنامه‌ريزي استان مركزي تصويب شد

با حضورآقازاده استاندار مرکزی در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان طرح اجرای معبر ۲۴ متری به‌عنوان جایگزین طرح ۵۸ متری اراک تصویب شد.

استاندار مرکزی اظهار کرد: طرح ۵۸ متری اراک در شورای عالی معماری و شهرسازی ایران طی فرآیندی طولانی در ۲ ماه گذشته حذف شد و پیشنهاد طرح جایگزین از سوی استان مرکزی ارایه شد که در این مدت دستگاه‌های مرتبط طرح مطالعاتی لازم را انجام داده و به اجرای طرح تعریض معبر ۲۴ متری رسیدند.

سید «علی آقازاده» اظهار داشت: با تصویب این طرح در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان کلیات آن به شورای عالی شهرسازی ارجاع می‌شود.

وی افزود: در راستای اجرای این طرح باید ۲۰۰ پلاک مسیر تعریض و ۴۵ پلاک تخریب شود و اجرای این طرح کف و حداقل انتظارات شهر اراک به عنوان جایگزین ۵۸ متری است.

استاندار مرکزی بیان کرد: شهروندانی که املاکشان در محدوده اجرایی طرح ۵۸ متری قرار داشت ۱۸ سال ابا فراز و نشیب و بلاتکلیفی مواجه بودند تا بالاخره این طرح حذف شد و به‌طور قطع در این محدوده شمار واحدهای مسکونی و تجاری در سال‌های آتی افزایش می‌یابد و مشکل ترافیک در این مسیر جدی خواهد بود.

استاندار مرکزی اضافه کرد: اجرای طرح تعریض معبر ۲۴ متری تا حدی مشکلات ترافیکی را حل می‌کند اما کاربری آن در حد تمامی مشکلات نیست و باید برای اجرای این طرح نیز همه تلاش‌ها به کار گرفته شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی در این نشست گفت: طرح تعریض یک معبر موضوعیتی در حد شورای برنامه‌ریزی و توسعه ندارد و باید طرح‌های جامع شهری در این شورا بررسی شود.

«بهروز اکرمی» افزود: شهرداری متولی اجرای طرح‌های تفضیلی است و طرح جامع نباید وارد جزئیات شبکه معابر شود و مشاور طرح جامع حمل و نقل و ترافیک باید در این راستا ورود کند.

وی بیان کرد: طرح تفضیلی و طرح حمل و نقل ترافیک در عرض یکدیگر قرار دارند و در طول هم نیستند.

معاون عمرانی استانداری مرکزی در ادامه این نشست گفت: طرح ۵۸ متری اراک یکی از موارد مهم در شاکله طرح جامع تفضیلی اراک بود که پس از ۱۸ سال، اجرا نشد.

«مهدی زندیه‌وکیلی» افزود: در راستای اجرای طرح جامع، محدوده، حریم و شبکه‌ها بررسی می‌شود و طرح جامع برنامه توسعه ۱۰ ساله یک شهر است.

وی بیان کرد: اراک برای توسعه ۲۰ سال آینده خود طرح چشمگیری ندارد و طرح تعریض ۲۴ متری نمی‌تواند جایگزینی برای طرح ۵۸ متری باشد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: طرح‌های توسعه و عمران بلند مدت است و شهر اراک در طول ۱۰ سال گذشته با تحولات زیادی همراه بوده اما با این وجود افزایش محدوده این شهر در شورای عالی پذیرفته نشده است.

«حمیدرضا نوازنی» افزود:  از سال ۸۱ تاکنون طرح تجدیدنظر هم برای شهر اراک ارایه نشده است و بسیاری از کاربردهای عمومی محقق نشد و روی کاغذ مانده است.

وی بیان کرد: طرح ۵۸ متری توجیه فنی لازم را داشت اما پس از ۱۸ سال حذف شد و این طرح عملیات شریانی شرق به غرب  در کلان‌شهر اراک بود و انتظارهای طرح ۵۸ متری را نمی‌توان از تعریض معبر ۲۴ متری داشت و قابل مقایسه با آن طرح نیست.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی ادامه داد: مطرح کردن طرح تعریض ۲۴ متری در حد و اندازه شورای برنامه‌ریزی نیست و باید این طرح در کمیته فنی مورد بحث و نظر قرار بگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی هم در این نشست گفت: حل مشکلات ترافیکی شهر اراک از چالش‌هایی است که اگر با قوت برای آن طرحی اعمال نشود در آینده نه چندان دور معضلات جدی را به بار می‌آورد.

«رضا میرزایی» اظهار داشت: با اقدام‌های مختلف بخش زیادی از آلاینده‌های شهر اراک در سال‌های اخیر کاهش یافته و تنها علت اصلی آلودگی هوای این شهر در حال حاضر ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم میکرون و مربوط به دود خودروها است.

فرماندار اراک نیز گفت: به نظر می‌رسد کسانی که برای طرح جامع شهر اراک تصمیم‌گیری کرده‌اند، شناختی به این شهر نداشته‌اند و این شهر از اجرای یک طرح جامع کارشناسی شده به یک معبر رسیده‌ است.

«حسین بختیاری» افزود: اجرای نشدن طرح ۵۸ متری، لطمه‌های زیادی به شهر اراک زد و مشکل ترافیکی این شهر به شدت بر روان شهروندان تاثیر گذاشته‌ است.

وی بیان کرد: طرح ۵۸ متری باید به گونه‌ای اجرا می‌شد تا هم خواسته ساکنان در مسیر این طرح تامین می‌شد و هم نیازهای شهر اراک دیده می‌شد.

فرماندار اراک تاکید کرد: تعریض معبر ۲۴ متری ممکن است تا حدی مشکل ترافیکی را در این مسیر روان‌تر کند اما به‌هیچ عنوان نمی‌تواند گره‌گشای مسایل حمل و نقل شهری باشد و جایگزین ۵۸طرح  متری شود.

شهردار اراک نیز در ادامه این نشست گفت: طرح تعریض معبر ۲۴  متری برای بررسی کارشناسی و ترافیکی به شهرداری اراک داده نشده است و اجرای هر طرح در دنیا باید ارزیابی‌های لازم فنی، ترافیکی، اجتماعی، زیست‌محیطی و سایر موارد را به همراه داشته باشد.

«محمدکریم شفیعی» افزود: مطالعات ترافیکی باید دانش‌محور و بر اساس الگوی علمی باشد، طرح جامع حمل و نقل و ترافیکی شهر اراک تهیه و تصویب شده و تمام مباحث شهرسازی و زیربنایی در آن دیده شده که چند مورد آن نیاز به اصلاح داشت و باید محدوده خدماتی به حریم شهر اضافه می‌شد.

وی بیان کرد: طرح جامع ترافیک شهر اراک باید در خصوص اجرای طرح تعریض ۲۴ متری تصمیم‌گیری کند.

در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی در اصلاحات پیشنهادی طرح جامع شهر اراک، اصلاح طرح تفضیلی محلات و آشتیان مصوب شد و مقرر شد ملاک اجرای طرح‌های شهری در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر استان با تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه صورت گیرد.

استان مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است.

 


دسته بندی

معاون اداره کل روابط عمومی


    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

     

     
     

    مطالب ویژه















    مطالب اختصاصی




    آخرین اخبار دفاتر استانداری

    آخرین اخبار بخشداری ها