Portal_background_image

استاندار تاكيد كرد: انتقال مشاغل مزاحم خودرويي اراك به شهرك خودرو تا پايان سال جاري

آقازاده استاندار مرکزی در نشست کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک بر ضرورت ساماندهی سیستم حمل و نقل عمومی اراک در راستای کاهش آلودگی هوا تاکید کرد و گفت: شهرک خودرویی اراک باید فعال شود و مشاغل مزاحم خودرویی تا پایان سال جاری به این شهرک انتقال یابند.

سید علی آقازاده  استاندار مرکزی با اشاره به بهبود وضعیت آلودگی هوای اراک به نسبت سال 95 بیان کرد: 97 روز ناسالم سال 95 به 46 روز در سال جاری رسیده است و این امر نشان از اثربخش بودن اقدامات انجام شده در کنار بارندگی‌هاست.

وی با اشاره به بهبود روند امور جهت سالم‌سازی هوای اراک که ایجاد خطوط ویژه دوچرخه به طول رفت و برگشت 14 کیلومتر، توزیع سوخت پاک و یورو 4 از دیماه 96 در کل استان مرکزی، گازسوز بودن نیروگاه شازند، خروج دیگ‌های آلاینده و قدیمی ایرالکو از مدار را از مصادیق این بهبود است.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی نباید در فضای بی‌اعتمادی دمید، چراکه به نسبت سال‌های گذشته وضعیت امروز هوای اراک بهبود یافته است، افزود: اقدامات زیادی به انجام رسیده، اما همچنان در حوزه حمل و نقل شاهد ضعف و بی‌برنامگی‌ هستیم.

استاندار مرکزی بر لزوم فعال‌سازی و انتقال مشاغل خودرویی به شهرک خودرو تا پایان سال جاری تاکید کرد و افزود: در این راستا لازم است که شهرداری اراک تا قبل از سال 98 انتقال صنوف به شهرک خودرو را اجرایی کند و در این راستا شورای شهر نیز باید نظارت و پیگیری جدی در روند کار شهرداری داشته باشد، هزینه بسیاری برای این شهرک صورت گرفته است، نباید بلاتکلیف باقی بماند و باید با اجبار و یا اختیار صاحبان مشاغل مزاحم به این شهرک منتقل و وضعیت خیابان شریعتی ساماندهی شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی هم در این نشست گفت:طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک مصوبه هیات وزیران است و هیچ مصوبه ای پس از آن برای لغو یا اصلاح آن صورت نگرفته است.

 زندیه وکیلی افزود: این مصوبه نتیجه مطالعات گذشته است که اقدام هایی را برای کاهش آلودگی هوای اراک در آن مشخص کرده و روند تحقق آن و بند به بند برنامه های مشخص شده باید رصد و پیگیری شود.

وی بیان کرد: برخی اقدام ها در خصوص طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک تاکنون انجام شده، برخی از پیشرفت کمی برخوردار است و برخی مانند مترو اجرایی نشده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: پس از تصویب مترو برای شهر اراک در قانون سامانه حمل و نقل عمومی مصوب شد این امر تنها برای شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت لحاظ می شود اما بر اساس مصوبه ای از هیات وزیران در خصوص آلودگی هوای اراک شهر در فهرست شهرهای نیازمند به مترو گنجانده شد.

زندیه وکیلی تصریح کرد: پس از آن مقرر شد طرح جامع حمل نقل در اراک تهیه تا مشخص شود به چه نوع سامانه حمل و نقل شهری نیاز است و مشاوری در این راستا به کار گرفته شد و مطالعه لازم صورت گرفت اما در نشست شورای عالی ترافیک سال های گذشته از آن به خوبی دفاع نشد.

وی عنوان کرد: بازنگری طرح جامع حمل و نقل و ترافیک اراک در دستور کار قرار گرفت که شهرداری آن را انجام داده و موضوع نیاز به ترانوا در این طرح لحاظ شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی اضافه کرد: در بخش صنایع آلاینده اراک نیز اقدام های خوبی صورت گرفته، خطوط قدیمی ایرالکو از مدار خارج شده و سوخت نیروگاه شازند از حدود هفت ماه مصرف مازوت به تنها چند روز مصرف مازوت رسیده و فعالیت آن با سوخت گاز است.

وی اظهار داشت: آلاینده های مسئول هوای شهر اراک در سال های گذشته گازهای سمی بود اما در 2 سال گذشته آلاینده مسئول ذرات معلق و گرد و غبار است و این مهم می تواند حداقل موفقیت برای کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک باشدهر چند ریزگردها پیامدهای مخرب خود را دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی افزود: کلانشهر اراک در بحث حمل و نقل عمومی خیلی موفق نبوده و 50 دستگاه اتوبوس جدید از حدود 2 سال گذشته خریداری شده اما تنها تعدادی از آن ها وارد سیستم حمل و نقل شده و بقیه به دلیل ضعف مدیریتی مسکوت است.

زندیه وکیلی عنوان کرد: طرح عمرانی 58 متری مصوب هیات وزیران است و در مطالعه صورت گرفته مشخص شده اجرای آن در کاهش آلودگی هوای اراک موثر است اما در راستای این طرح نیز اقدام مطلوبی صورت نگرفته است.

وی گفت: یکی از زیرساخت های ایجاد پیاده راه و دوچرخه در اراک اجرای طرح58 متری است زیرا بخش زیادی از شهر اراک شبکه دسترسی ندارد، امکان اجرای محدودیت ترافیکی در این شهر وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی اضافه کرد: انتقال مشاغل مزاحم از دیگر مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک است که مورد توجه قرار نگرفته است.

زندیه وکیلی بیان کرد: 2 قطعه زمین یکی برای مشاغل خودرویی و دیگری برای سایر مشاغل آلاینده در نظر گرفته شد که زمین سایر مشاغل آلاینده از سال های گذشته آماده است تا شهرداری تحویل بگیرد اما کاری نشده است.

وی تصریح کرد:در خصوص زمین برای مشاغل خودوریی نیز شهرداری اقدام مثبتی انجام نداد و بخش خصوصی وارد عمل شد و لازم است با جدیت ویژه مشاغل خودرویی به این شهرک منتقل شود.

میرزایی افزود: مسئول آلاینده هوای اراک در این مدت متعلق به ذرات کمتر از 2 و نیم میکرون بوده است و بیشترین روزهای آلوده با 10 روز در شهریورماه و کمترین روزهای ناسالم با 2 روز در اردیبشهت ماه امسال بوده است.

وی بیان کرد: تعداد روزهای ناسالم هوای اراک تا پایان دی ماه سال 95 به 94 روز، در سال 96 به 57 روز و در سال جاری به 45 روز کاهش یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: تعداد روزهای ناسالم شهر اراک در سال جاری نسبت به مدت مشابه قبل 21 درصد کاهش یافته است.

میرزایی تصریح کرد: آیین نامه اجرای ماده هشت قانون هوای پاک مهرماه امسال ابلاغ شده و این مهم باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: پلیس راهور استان مرکزی و شهرستان اراک باید بحث اعمال قانون با خودروهای فرسوده را مورد توجه جدی قرار گیرد.


دسته بندی

کارشناس اداره کل روابط عمومی استانداری


    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

     

     
     

    مطالب ویژه















    مطالب اختصاصی




    آخرین اخبار دفاتر استانداری

    آخرین اخبار بخشداری ها