Portal_background_image

راهكارهاي توسعه صادرات استان مركزي باحضورمعاون وزيربازرگاني بررسي شد

راهكارهاي توسعه صادرات و مشكلات حوزه تجارت خارجي استان مركزي روز سه شنبه با حضور معاون وزير بازرگاني و استاندار مرکزی در كارگروه توسعه وصادرات اين استان بررسي شد

لزوم شناخت و معرفي مزيت هاي صادراتي ، تقويت زيرساخت ها و حلقه هاي مفقوده زنجيره صادرات، تاكيد بر بهينه سازي شرايط محل نمايشگاههاي بين المللي ارك، تقويت گردشگري صنعتي و بازرگاني، گسترش امكانات انبار و سردخانه براي كالاهاي استراتژيك، ايجاد شركتهاي حمل و نقل و هولدينگ و تشكيل ستاد تجارت خارجي از مهمترين نيازهاي صادرات استان عنوان شد.

استاندار مركزي در اين نشست گفت: صادرات غيرنفتي اين استان در نيمه اول امسال 290ميليون دلار بوده كه 3/2درصد از 2/12ميليارد دلار صادرات كشور را شامل شده است.
'علي اكبر شعباني فرد' افزود: 53درصد از تركيب صادرات غيرنفتي امسال استان يه 60كشور در بخش صنعت و معدن، 44درصد در محصولات پتروشيميف 3درصد در حوزه كشاورزي و مابقي در ساير حوزه ها بوده است.
وي، بزرگترين شركاي صادراتي استان مركزي را شامل عراق، پاكستان، چين و عمران دانست و گفت: 23درصد صادرات استان مركزي به كشورهاي همسايه و 77درصد به ساير كشورها بوده است.
استاندار مركزي ، تشكيل ستاد تجارت خارجي و حمايت از ميزهاي تجاري مشترك را راهكاري موثر عنوان كرد.
معاون وزير بازرگاني و رييس سازمان توسعه صادرات ايران در اين نشست گفت: شناخت و هدفگذاري بنگاههاي داراي مزيت براي صادرات و تكميل زيرساختهاي لازم براي برند سازي از برنامه هاي اولويتدار دولت در حوزه صادرات است.
'بابك افقهي' افزود: استان مركزي در بسياري از رسته هاي حوزه كشاورزي، صنعت و صنايع دستي داراي مزيت هاي توليد است كه بايد پس از شناخت، تبديل به يك برند و بازار هدف صادراتي مستمر براي انها تعريف شود.
وي گفت: توليدكنندگان و تصميم سازان كشور بايد به صادرات نگاه توليد ثروت در چرخه اقتصادي داشته باشند و محوريت طرح هاي صادراتي و ايجاد برندهاي معتبر بايد بر تشكلهاي عام المنفعه، اتاق هاي بازرگاني و اتحاديه ها مستحكم شود.
وي افزود: در صورت حركت برنامه اي استان مركزي در ايجاد و تقويت نشان هاي صادراتي (برند) سازمان توسعه تجارت و صادرات حمايت هاي لازم را براي ايجاد نمايندگي در بازارهاي هدف و تخفيف در حمل و نقل كالاها انجام مي دهد.
افقهي توضيح داد: توليد و صادرات سنتي را براي دنياي امروز منسوخ شده دانست و گفت: اولويت صادرات بايد در بازارهاي هدف كشورهاي همسايه و اسيايي متمركز شود.
وی اظهار داشت: صادرات متزلزل و منقطع يكي از ضعف هاي جدي صادرات غيرنفتي كشور است و صادركنندگان بايد اعتمادسازي در قيمت، كيفيت و تداوم تامين كالا را در راس برنامه هاي خود قرار دهند.
وي گفت: ظرفيت هاي منحصر به فرد صادرات كشاورزي نظير ، پسته، انار، لوبيا، گل و گياه زينتي در استان مركزي وجود دارد كه تاكنون نشان سازي صادراتي براي آنها انجام نشده و قابليت آن وجود دارد كه با تقويت صنعت بسته بندي، انبار و سردخانه ها ، حمل و نقل و استانداردسازي توليد ، برخي از ميزهاي تجاري كشور به استان مركزي اختصاص يابد.
وي با بيان اينكه امسال با روش بازاريابي نوين دعوت واردكنندگان عمده بازارهاي هدف 17ميليون دلار صادرات صورت گرفته گفت: آمادگي براي اعزام تور تجاري و صنعتي و اقتصادي واردكنندگان عمده كشورها به استان مركزي وجود دارد.



 


دسته بندی

معاون اداره کل روابط عمومی


    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

     

     
     

    مطالب ویژه















    مطالب اختصاصی




    آخرین اخبار دفاتر استانداری

    آخرین اخبار بخشداری ها