Portal_background_image

استاندار: تاكيد بر يگانگي اخلاق و سياست ويژگي برجسته امام راحل است

زمانی قمی استاندار مرکزی در جلسه شورای اداری مشترک استان و شهرستان خمین که به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)در خمین برگزار شد، گفت: تاکید بر یگانگی اخلاق و سیاست ویژگی برجسته امام راحل است.

زمانی قمی استاندار مرکزی اظهار کرد: در جلسه ای که سالی یکبار به مناسبت رحلت امام برگزار می کنیم باید از ویژگی ها و خصلت هایی که امام توانست آنها را در اداره کشور تثبیت کند و در خصوص آنها در سطح دنیا الگوسازی کند سخن بگوییم .

وی افزود: امام راحل الگوهای مختلفی را در راستای تثبیت و اداره جامعه در دنیا پیش روی خود داشت که آن الگوها هنوز هم در دنیا جاری هستند، اما باید دید امام راحل در عمل و نظر چه الگوئی را انتخاب کرد، عمده تحولی که امام موجب شد در سیاست بود، ایشان سیاست را از قید و بندهای بسیاری که سیاست را در چنبره خود  گرفته بودند، رهایی بخشید.

استاندار مرکزی با بیان اینکه امام رابطه اخلاق و سیاست را در مدل های مختلف و رایج به دقت مورد عنایت قرار داد و بر یک مدل تاکید کرد، اظهار کرد: یکی از مدل های اخلاق و سیاست، جدایی آنها بود که این مدل نه تنها در تاریخ اسلام که حتی قبل از ظهور و بروز اسلام هم در جوامع ریشه داشت .

زمانی قمی افزود: ماکیاول توصیه می کند که حاکم باید راه های درست فرار از اخلاق را پیدا کند تا بتواند پایه های  قدرت خود را تثبیت کند و نمایندگی این روش را پس از اسلام در سیاست های معاویه می توان مشاهده کرد. این روش به شدت در دنیا رواج داشت و دارد و قبل از انقلاب در ایران نیز بروز و ظهور جدی داشت.

به گفته وی، نظریه دیگر تبعیت اخلاق از سیاست است که بیشتر در مارکسیسم و لنینیسم دیده می شود.

وی با اشاره به تعریف رایج سیاست که برای توسعه قدرت، بسط و تثبیت آن می آید و اخلاق که برای حفاظت از فضائل و حقایق می آید ، گفت: طبیعتاً  تبعیت اخلاق از سیاست در بسیاری از بزنگاه ها همان نتیجه را می دهد که جدایی اخلاق از سیاست، و این آموزه هم در مکتب امام رد می شود.

زمانی قمی دیگر آموزه در این حوزه را آموزه دو سطحی اخلاق و سیاست عنوان کرد و افزود: در این آموزه افراد موظفند اخلاق فردی را در سطح فردی رعایت کنند ولی در سطح اجتماعی جهت گیری های اخلاقی و مرزها را مصالح و منافع مشخص می کند و شهریار حاکم می تواند به  مردم و غیر مردم دروغ بگوید که این آموزه هم توسط امام رد می شود.

وی با بیان اینکه آنچه امام (ره) بر آن تایید می کند یگانگی اخلاق و سیاست است، افزود: در این روش همان ارزش هایی که در رفتار فردی مورد احترام  است و یگانگی اخلاق و سیاست را تاکید می کند در رفتار اجتماعی و رفتار حاکمان  و مسئولان نیز محترم شمرده می شود و اخلاق در هیچ عرصه‌ ای نمی تواند تعطیل شود، این برجستگی و ویژگی امام است.

زمانی قمی نماد بزرگ یگانگی اخلاق و سیاست را حضرت علی (ع) دانست و افزود: مثال های فراوانی از رفتار ایشان در پیوستگی اخلاق و سیاست موجود است و براساس روش و آموزه های ایشان فرار از این پیوستگی برای هیچیک از دوستداران اهل بیت(ع) مجاز نیست.

وی ادامه داد: حضرت علی (ع) قدرت را بدون رضایت مردم نپذیرفت و هیچ مصلحتی را بر اخلاق مقدم ندانست و سیاست ایشان سیاست اخلاقی بود.

استاندار مرکزی گفت:وقتی طلحه و زبیر از مدینه اجازه خواستند که می خواهیم برای عمره خارج شویم  حضرت علی (ع) گفت می دانم می خواهید نیرنگ کنید رفتند و جنگ جمل را طراحی کرد، ولی علی (ع) انسانهای نامطلوبی مثل طلحه و زبیر را قبل از آنکه خیانت کنند به بند نکشید چون سیاست علی (ع)سیاست اخلاقی بود.

زمانی قمی ابراز کرد: بعد از پیروزی جنگ جمل آن حضرت همه را بخشید حتی مروان حکم که عامل اصلی فتنه و از عاملان اصلی قتل بود، وقتی سپاه حضرت علی (ع) به معاویه دشنام می دادند آن حضرت فرمود از خدا بخواهید اینها را به راه راست هدایت کند و بین ما و اینها سازش برپا کند.

وی افزود: مسیر  امام علی(ع) مسیر اخلاق و استقرار اخلاق است و آن حضرت در این میان مسیرهای روشن بسیاری را طی کردند و سرانجام  بر سر اخلاقی زیستن، اخلاقی حکومت کردن و اخلاقی رفتار کردن  توسط ابن ملجم مرادی به شهادت رسید.

وی اظهار کرد: امام راحل نیز بر همین مسیر تاکید کرد و مرزبندی ایشان با دیگر رهبران انقلاب و انقلاب های دنیا نیز همین است. بسیاری از رهبران انقلاب های دنیا برای کشورشان عزت خارجی و استقلال آوردند ولی آنچه امام تاکید کرد و دیگران نتوانستند آنرا محقق کنند الگوی رفاقت و نزدیکی سیاست و اخلاق و "سیاست اخلاقی" است نه "اخلاق سیاسی".

زمانی قمی با اشاره به وصیتنامه امام خمینی(ره) و مواردی که در آن درخصوص حاکمان مورد تاکید ایشان قرار گرفته افزود: امام در سیاست بر سه نکته صداقت، انتقادپذیری و ساده زیستی تاکید کرد. صداقت از نظر ایشان تنها به معنای راستگویی نیست. قرآن کریم هم صدیقین را در کنار پیامبران و صداقت را در مقابل خیانت قرار می دهد و آنرا مترادف امانت و فراتر از راستگویی می داند و براین اساس حاکم نه تنها باید راستگو باشد بلکه باید امانتدار هم باشد .

به گفته وی، براساس این آموزه ها حاکم باید انتقادپذیر باشد و اگر مورد انتقاد قرار گرفت و آن انتقاد مورد پسند وی نبود، نه آنرا توهین بداند و نه منتقد را فردی بداند که قصد برهم زدن نظم کشور را دارد، حاکم باید انتقاد را به معنای واقعی کلمه بپذیرد.

استاندار مرکزی با بیان اینکه امام راحل بر ساده زیستی حاکمان نیز تاکید دارد. ساده زیستی مورد نظر ایشان زهدی که  صوفیان بر آن تاکید می کنند نیست، زهد مثبت است و برمبنای آن می توان امکانات داشت ولی زاهد بود پس ایشان بر بعد مثبت ساده زیستی تاکید می کرد .

وی خاظرنشان کرد: ایشان تاکید می کرد که رهبران باید خود را خدمتگزار مردم بدانند نه ارباب آنها و نه کسی که باید از بالا بر مردم نظارت و حاکمیت کند.

آیت الله دری نجف آبادی  نماینده ولی فقیه در استان نیز  با بیان اینکه امروز با امام راحل تجدید بیعت می کنیم، افزود: پس از امام، فرصت بسیار نورانی پیش آمد و خبرگان با رهنمودهای امام راحل بهترین تصمیم را اتخاذ کرده و رهبری فرزانه و حکیم را برای ملت انتخاب کردند.

وی افزود: خداوند به امام راحل توفیق داد نمونه و نمادی از غدیر، امامت، ولایت، سیاست اسلامی، سیاست در متن دیانت و دیانت در متن سیاست، سیاست در متن اخلاق و اخلاق در متن سیاست را به جهان ارائه کند. امام این راه را در آغاز قرن 21 به بشریت نشان داد.

گفتنی است در این نشست امام جمعه خمین و فرماندار شهرستان خمین نیز سخنانی را بیان کردند.

گالری تصاویر


دسته بندی

معاون اداره کل روابط عمومی


    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

     

     
     

    مطالب ویژه















    مطالب اختصاصی




    آخرین اخبار دفاتر استانداری

    آخرین اخبار بخشداری ها